Media społecznościowe pełnią obecnie bardzo dużą rolę w naszym życiu. Korzystamy z nich głównie w celach prywatnych, umieszczamy na nich wiele informacji osobistych o sobie. Jednak rekruterzy dostrzegli w nich sposób, dzięki któremu łatwo jest namierzyć potencjalnych pracowników. Warto więc, abyś poznał specyfikę szukania pracy poprzez social media. Jak z nich korzystać?
Odpowiednie portale
Portale typu LinkedIn czy Goldenline zostały stworzone specjalnie po to, by zrzeszać pracodawców z osobami poszukującymi pracy. Wielu headhunterów i specjalistów właśnie tam udziela się online. Oprócz tego typu portali, na samym Facebooku jest wiele grup stworzonych jako lokalne tablice ogłoszeniowe pracodawców. Facebook udostępnił także swoim użytkownikom specjalną zakładkę z ogłoszeniami o pracę. W celu poszukiwania pracy możesz również skorzystać z Twittera lub Instagrama. Na tych portalach różne marki często informują o otwartej rekrutacji do zespołu. Decydując się jednak szukać pracy na portalach społecznościowych, musisz uważać jakie treści publikujesz. Jeden wpis lub zdjęcie może zaprzepaścić Twoje szanse na pracę w danej firmie.
Aspekty wizualne
Twój profil musi zwracać na siebie uwagę. Dbaj więc o estetykę publikowanych wpisów czy grafik, uważaj na ortografię oraz staraj się przedstawiać jako profesjonalista. Traktuj swój profil jak wirtualne CV. Uważaj na to, jakie treści branżowe udostępniasz. Jeśli artykuł przez Ciebie udostępniony będzie zawierał masę błędnych informacji, to stworzysz wrażenie laika, a nie profesjonalisty w danej kwestii.
Dbaj o networking
Kontakty zawodowe świetnie wpływają na efekty poszukiwania nowej pracy. Media społecznościowe dają wspaniałą możliwość kontaktowania się z osobami, których osobiście nie znasz. Nawet jeśli dana znajomość internetowa na obecną chwilę nie jest Ci do niczego potrzebna, to rozwijaj ją i dbaj o kontakt. W przyszłości może się ona okazać dla Ciebie bardzo pomocna.
Przedstaw się
Linkedin i Goldenline służą głównie celom rekrutacyjnym. Podczas tworzenia profilu jest wiele pól do wypełnienia, więc warto, żebyś się do tego przyłożył i jak najlepiej uzupełnił swój profil. Często się zdarza, że nawet jeśli na profilu nie zamieściłeś informacji, że poszukujesz pracy, to wielu headhunterów się mimo to kontaktuje z Tobą. Wynika to głównie z tego, że profile rzetelnie prowadzone świadczą o profesjonalizmie użytkownika.
Napisz kilka słów o sobie, przedstaw swoje doświadczenie zawodowe, pochwal się zdobytymi certyfikatami oraz posiadanymi umiejętnościami. O czym jeszcze warto pamiętać? Wzbogać profil o swoje zdjęcia. Odpuść sobie jednak wrzucanie zdjęć z wakacji, lepiej postawić na zdjęcia przedstawiające Cię jako osobę profesjonalną i poważnie traktującą swoje stanowisko. Pamiętaj o wypełnieniu pola, które pyta o obecnie zajmowane stanowisko. Algorytmy LinkedIna i Golden Line automatycznie będą Cię pokazywać osobom z danej branży. Na bieżąco uzupełniaj zakładkę o doświadczeniu zawodowym. Powinna być ona jak najbardziej aktualna.
Nie przerysowuj rzeczywistości. Tak samo jak nie kłamiesz o sobie w CV, tak samo nie powinieneś ściemniać na temat swoich osiągnięć zawodowych na swoim profilu. Prawda szybko wyjdzie na jaw, a w dzisiejszej dobie internetu, rekruter bardzo łatwo może sprawdzić rzetelność informacji. Wystarczy wpisać kilka słów w wyszukiwarce lub skontaktować się z Twoim rzekomym poprzednim pracodawcą.
Bądź ekspertem
Jeśli chcesz być odbierany jako profesjonalista, to tak się zachowuj. Udzielaj się na branżowych forach, jeśli prowadzisz tematyczny kanał na YouTubie, to udostępniaj swoje filmiki na profilu. Pokażesz w ten sposób, że znasz się na rzeczy i że Cię Twoja praca pasjonuje. Uważaj jednak na to co publikujesz pod swoim imieniem i nazwiskiem. Kompromitujące Cię zdjęcia lub komentarze mogą Ci bardzo zaszkodzić i popsuć wizerunek na rynku pracy. Dbaj o kulturę wypowiedzi i unikaj udostępniania linków do prywatnych profili na innych portalach.
Zdjęcia: Unsplash.com