Zastanawiasz się, co ma wpływ na decyzję o podjęciu pracy przez specjalistów? Jak pozyskać najlepszego pracownika do swojego zespołu? Kluczem do sukcesu jest połączenie rekrutacji z… selekcją. Rekrutacja ma na celu przyciągnięcie jak największej liczby potencjalnych kandydatów, zaś selekcja, to wybór najlepszego spośród kandydatów. 

Gdzie są ci specjaliści?

Specjaliści na rynku pracy są bardzo cenni i są tego świadomi, dlatego częściej oni sami podejmują decyzję o zmianie pracy, niż pracodawcy o zwolnieniu ich. Jednak nie jest też tak, że specjaliści chętnie zmieniają miejsca pracy, ponieważ niepewna sytuacja gospodarcza temu nie sprzyja. Najbardziej wymagający są informatycy, jest duże zapotrzebowanie na rynku pracy jeśli chodzi o specjalistów z tej branży, jednak liczba informatyków jest bardzo ograniczona. Jeśli zaś chodzi o specjalistów z innych branż, to znalezienie odpowiedniego kandydata jest bardzo trudne. Pracodawcom ciężko jest znaleźć osobę, która w 100% spełnia ich wymagania. Wynika to głównie z niedopasowania systemu szkolnictwa w Polsce, do obecnego zapotrzebowania na rynku pracy. Szczególnie widoczne to jest w zakresie kompetencji miękkich typu umiejętności interpersonalne czy organizacyjne. 

Czego oczekują specjaliści

Głównym czynnikiem, który przekonuje specjalistów do zmiany pracy, jest wynagrodzenie. Według badań najmniej doceniani na rynku pracy czują się księgowi i marketingowcy. Ważnym aspektem jest także stabilność zatrudnienia oraz atmosfera w miejscu pracy. Tego pierwszego oczekują pracownicy z obszaru obsługi klienta, zaś księgowi oczekują większego zakresu obowiązków. Dla informatyków ważna jest kultura pracy

Rozwój w miejscu pracy jest bardzo różnie rozumiany przez specjalistów. Księgowi i pracownicy obsługi klienta oczekują awansu, marketingowcy wzrostu doświadczenia. Rozwój kompetencji jest czynnikiem, który ma największe znaczenie podczas decyzji o zmianie pracy przez specjalistów. Jeśli chcesz zapewnić swojemu zespołowi możliwości rozwoju kompetencji, możesz wykorzystać rotację na stanowiskach lub udział w projektach interdyscyplinarnych. Dobrym pomysłem będzie także wykupienie kursów językowych dla pracowników czy zorganizowanie staży międzynarodowych. Młodzi ludzie cenią sobie również atmosferę w pracy, dlatego powinieneś zadbać o stworzenie przyjaznego miejsca pracy. Dzięki podjęciu aktywnych działań mających na celu zapewnienie atrakcyjnego miejsca pracy zbudujesz konkurencyjną ofertę na rynku pracy. 

Jak skutecznie przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?

Podstawą każdej rozmowy o pracę są pytania, które zadajesz kandydatowi. Te, które należą do najczęściej zadawanych, to: Dlaczego chcesz u nas pracować? Co Cię motywuje do pracy? Co zyska mój zespół, jeśli Cię zatrudnię? Powinieneś zwrócić także uwagę na to, w jaki sposób kandydat wypowiada się o poprzednim pracodawcy. Jeśli jego wypowiedzi są pełne negatywnych określeń i próbuje oczernić poprzednie miejsce pracy, to powinna Ci się zapalić czerwona lampka. Najlepiej takiego kandydata od razu skreślić z listy potencjalnych pracowników

Postaraj się każdego z kandydatów wyobrazić jako członka swojego zespołu. Osoba, która już na rozmowie kwalifikacyjnej przejawia zbyt wysokie oczekiwania, bardzo prawdopodobne, że będzie bardzo głośno wyrażać swoje niezadowolenie, jeśli praca jego oczekiwań nie spełni. To może bardzo negatywnie wpłynąć na morale zespołu. Tak jak pisaliśmy w pierwszej części artykułu, warto, aby w rozmowie rekrutacyjnej brał udział lider zespołu, który najlepiej będzie w stanie ocenić, czy kandydat nadaje się na członka zespołu. 

Zwracaj uwagę na osobowość kandydatów, sprawdzaj ich kompetencje społeczne. Bardzo ważne są też kompetencje miękkie i inteligencja emocjonalna. Często są to cechy, które są dużo bardziej znaczące podczas pracy w zespole, niż wykształcenie. Najlepsi, najbardziej wartościowi dla firmy i najwięcej dający od siebie pracownicy, to Ci, którzy utożsamiają się z firmą i wpasowują się w jej kulturę organizacyjną

Zdjęcia: Pixabay.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here