O pozyskiwaniu klienta

kategoria: Sektor | | 40

ball-563965_1280Klient – to ważny element każdego przedsiębiorstwa, a niekiedy całego łańcucha ściśle powiązanych ze sobą przedsiębiorstw. Czemu tak? Otóż kiedy jedna firma produkuje jakieś dobro, inna zajmuje się dystrybucją, a jeszcze inna reklamą. I wszystkie trzy stanowią jedną zamkniętą całość. Do tego dochodzą jeszcze ich podwykonawcy. W ten sposób mamy cały łańcuch wzajemnych relacji. Ale skupmy się na podsekcji zajmującej się reklamą. Ta oto podsekcja sprowadza nam klientów. I dokonuje się to różnymi drogami.

W jaki sposób dać się poznać i sprowadzić klientów? Są różne formy. Możemy zastosować ulotki. W tym celu opracowujemy wzór ulotek, możemy to komuś zlecić, następnie zlecamy ich wydrukowanie w większej ilości, nawet sporej, a następnie rozsyłamy je w wyznaczonym miejscu docelowym. Tutaj możemy również to zadanie zlecić jakiejś firmie, która następnie zatrudni ludzi do tego. I będzie im płacić jakąś kwotę od każdej ulotki. Metoda ta jest dosyć mało skuteczna. Zresztą odpowiedzcie sobie na pytanie, jak sami reagujecie kiedy otrzymujecie ulotkę? Większość z nas rzuci na nią okiem, przejrzy czy są tam informacje nam potrzebne i prawdopodobnie wyrzuci. Możemy zastosować reklamę w radiu i telewizji. Zresztą często słyszymy lub oglądamy. Jest to forma popularna, dosyć skuteczna choć kosztowna. Jest też inna forma reklamy. Która odbywa się za pomocą call center.

Telemarketing to znana od jakiegoś czasu forma docierania do klienta. Polega ona na tym, że telemarketerzy będący pracownikami call center dzwonią do potencjalnych klientów. Telemarketer to osoba, która musi się odznaczać pewnymi cechami. Z jednej strony musi to być osoba o silnej psychice, z drugiej mająca miły głos, musi go cechować wysoki poziom kultury osobistej oraz pewna kreatywność. Wprawdzie przez większość czasu podaje on informacje ze skryptu, jest jednak pewne ale. Ważny jest sposób w jaki przekazuje informacje. Intonacja głosu, emocje to jedno. Nie może mówić monotonnie, ważne jest też pozytywne nastawienie do klienta. Niektóre informacje mogą być podane na początku, inne zaś mogą być trochę przesunięte. Jest to ważne ponieważ może to wpłynąć na jakość odbioru.

W przypadku reklamy i pozyskiwania klienta liczy się oddziaływanie na sferę emocjonalną. Wprawdzie niektórzy ludzie kierują się raczej sferą racjonalną, ale nie wszyscy. Poza tym reklama to jedno. Osobną i bardzo ważną kwestią jest traktowanie naszego klienta, który musi się przy nas czuć dobrze. Miła fachowa obsługa, profesjonalizm, życzliwość, umiejętność rozwiązywania wszystkich problemów klienta itp. To wszystko sprawia odpowiedzcie wrażenie. Również obsługa po dokonaniu transakcji. Relacje z klientem nie powinny się kończyć w momencie sprzedania mu naszej usługi lub towaru.

Jak widać jako przedsiębiorcy musimy mieć mocną głowę. Chodzi tutaj zarówno o odporność psychiczną, jak również wiedzę know-how. Możemy też zlecić część usług firmom zewnętrznym. I z takimi firmami możemy zbudować długotrwałe relacje. A czasem tak jest, że firma zajmująca się reklamą ma kilku zleceniodawców. I z czasem nawiązuje z nimi trwałe relacje. Czasem jakaś firma wydziela się z paru większych, a czasem powstaje taki element, spółka ściśle współpracująca z innymi.

Outsourcing usług i reklama to ważne elementy we współczesnym świecie biznesu. Zlecanie usług firmom zewnętrznym ma tę zaletę, że część zadań mogą od nas przejąć inne firmy. Dzięki temu my nie musimy powoływać nowego działu. Reklamą zajmują się wyspecjalizowane firmy posiadające dogłębną wiedzę bazującą na latach praktyki. Dlatego warto korzystać z ich usług, zwłaszcza jeśli sami na razie nie posiadamy działu odpowiedzialnego za reklamę.

Powiązane z tematem