Komunikacja w marketingu polega na kontakcie z odbiorcami marki poprzez różne kanały komunikacji. Niestety niektóre firmy swoje działania marketingowe opierają o stare i utarte już schematy. Jednak celem komunikacji marketingowej jest wzbudzenie reakcji odbiorców na dostarczone przez Ciebie informacje i uzyskanie komunikatu zwrotnego. Żeby proces ten był skuteczny, musisz być na czasie z obecnymi trendami i potrzebami odbiorców Twojej marki. 

Marketing w latach 90

W Polsce w latach dziewięćdziesiątych panował… brak marketingu. W tamtych czasach na sklepowych półkach nie panował taki przesyt produktów jak dzisiaj, więc i nie było ciężko zaspokoić potrzeb ludzi. Brali, co było i tyle. Wtedy więc wygranymi na rynku były firmy, które posiadały największą ilość produktów w swojej ofercie. Nie był im więc potrzebny żaden marketing. 

Ta strategia jednak wraz z upływem lat przestała być skuteczna. Jeśli nie idziesz z duchem czasu, to finanse Twojej firmy mogą poważnie ucierpieć. Obecnie jednak tak wiele firm dba o swój marketing tak bardzo, że klienci z każdej strony są atakowani reklamami. Przez to wiele firm staje się nachalna w swoich działaniach. I tu kluczem jest komunikacja marketingowa. 

 

Komunikacja marketingowa jest ważna

Dlaczego? Wysyłanie odpowiednich komunikatów do otoczenia firmy skutecznie pozwala na kształtować popyt na produkty Twojej firmy. Wszystko dzięki temu, że odpowiednia komunikacja marketingowa wpływa na postawy i zachowania klientów. Ważna tu jest strategia komunikacji. Takie strategie możemy wyróżnić dwie:

 

  1. Komunikacja nieformalna – działania są odbywają się w sposób ciągły i obejmują one wszystkie działania oprócz promocji, które przekazują odbiorcom informacje na temat produktów i samej firmy. 
  2. Komunikacja formalna – działania w jej zakresie są zaplanowane. W jej zakres wchodzą między innymi promocja bezpośrednia i public relations. 

Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie obu tych strategii. Musisz zintegrować kanały komunikacji i przekazywać konkretne informacje o produktach przez Twoją firmę oferowanych. 

Jak się nauczyć komunikacji

W latach 90-tych wystarczyło wprowadzić produkt na rynek i sam się sprzedawał. Dzisiaj jednak trzeba się wsłuchać w to, czego oczekują i potrzebują odbiorcy marki. Tak więc umiejętność słuchania klienta jest kluczem dobrej komunikacji marketingowej. 

Bez sensu są więc działania, w ramach których zasypujesz odbiorców informacjami, które go totalnie nie interesują. Skuteczny marketing, to taki, który daje do zrozumienia odbiorcy, że Twoja firma działa… dla niego! Pokazujesz, że interesujesz się tym, co ma do powiedzenia klient, liczysz się z jego zdaniem i go widzisz. 

Twój produkt musi być odpowiedzią na wszystkie aktualne potrzeby i problemy klienta. Jest to najprostszy przepis na sukces. Jednak, żeby wiedzieć, czego potrzebują Twoi odbiorcy, musisz zacząć ich słuchać, a to jest możliwe tylko dzięki zbudowaniu dobrej komunikacji pomiędzy marką a klientem. Tak więc podstawowymi celami Twojej komunikacji są: informowanie, przekonywanie i przypominanie o produkcie. Wystarczy więc kilka kroków, aby zbudować odpowiednią świadomość odbiorców na temat Twojego produktu:

  1. Poinformuj klienta o tym, czym jest Twój produkt, jakie są jego cechy,o jego cenie i gdzie go dostanie.
  2. Przekonaj do niego klienta mówiąc o korzyściach płynących z posiadania Twojego produktu i mów o tym, jakie codziennie problemy klienta on rozwiąże. 
  3. Przypominaj klientowi co jakiś czas o produkcie, postaraj się zwrócić jego uwagę.

Największy błąd przedsiębiorców

Najgorsze, co możesz zrobić to nie podążać za aktualnymi trendami. Wydaje się, że trendy marketingowe sprzed trzydziestu lat zostały już zapomniane, jednak na rynku istnieje wciąż wiele firm, które opierają swoje działania o te same, stosowane od lat strategie. Wiele firm wciąż tkwi w czasach, w których brak marketingu był jedynym stosowanym marketingiem. Nie rozumieją, że samo wprowadzenie na rynek dobrego produktu nie zagwarantuje im sukcesu sprzedażowego. Czasy, w których brakowało podstawowych produktów na półkach, bezpowrotnie minęły. Dzisiaj jedynym skutecznym wyjściem jest odpowiedni komunikacja marketingowa. 

Zdjęcia: Pexels.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here